dissabte, 15 de maig del 2010

Maleta expressart

Aquestes darreres setmanes hem dedicat unes sessions a treballar el projecte Expressart del MACBA (Museu d'Art Contemporani de Barcelona). El projecte està concebut com un conjunt de propostes didàctiques amb l'ajuda d'un conjunt de materials (objectes tridimensionals) guardats en una caixa.

Vam iniciar l'activitat parlant dels objectes: com són, per què serveixen,...i vam acabar parlat sobre què ens fan recordar, en què ens fan pensar. Aquests són alguns dels comentaris dels nenes i nenes. Els trobo fantàstics! Estan carregats d'emocions, lligats amb experiències, la majoria compartides amb la gent que s'estimen.

BOSSETA DE LLAVORS DE PASTANAGA
- La verdura no m'agrada (Alba).
- Jo penso en un ninot de neu, li vaig posar una pastanaga al nas (Pau).
- La primera vegada que la mama em va donar pastanaga, no em va agradar (Martí).
- Recordo quan vaig plantar pastanagues a casa (Roser).
- Quan em van començar a créixer les dents els papes em donaven pastanaga (Judit M.).
- El dia que va nevar, vaig fer un ninot de neu amb en Max (Xavi M.)
- Penso en quan la meva mare cuina, a vegades i posa pastanaga (Mamadou).
- Recordo el meu conill (Aixitu).

MIRALL
- Jo m'en recordo quan la Montse va posar un mirallet a una caixa i ens va dir que allà dins hi havia la cosa més bonica del món; erem nosaltres! (Pau)
-Penso en la simetria (Anna).
-Penso en els miralls del Tibidavo, em vaig perdre! (Duna)
-Quan em miro a la dutxa i moc un peu i s'em mou l'altre! (Roser).

METRE
-Penso en una serp (Pol).
-Quan la Montse va portar metres i vam mesurar els gegants (Pau)
-Quan salto a corda (Judit M.)
-Quan l'avi es medeix la panxa després de dinar (Alba)
-Quan els reis li van portar un metre petit al meu germà (Maria)
-Quan el meu pare fa construccions, em necessita per aguantar el metre, un a cada banda (Jonathan).
-Quan mesuravem la botigueta (Dudu).

SAC
-Un sac de ciment per construïr una casa (Jonathan)
-Penso en la cursa de sacs del meu aniversari (Max)
-A les colònies feiem curses de sacs (Ángel)
-Quan la meva iaia em va fer un coixí (Anna)
-Em fa pensar en quan el meu pare em va dir que si anava al parc sol el recolliria l'home del sac. Em va fer molta por! (Pau)
-El meu pare, quan se li acaba l'arròs, va a comprar-ne sacs, i també penso en quan el meu tiet recull cacauets i els posa en sacs. Jo i els meus germans l'ajudem a netejar els cacauets perquè estan plens de fang i sorra (Mamadou).
-Jo penso en les guerres. Posen sacs de sorra per protegir-se (Yaiza)

AMPOLLETA DE PERFUM
-El perfum que es va comprar la mama (Martí)
-Penso en un xarop (Judit P.)
-Quan anavem amb l'Anna a 1r curs, quan ens feia mal el cap, ens posava una mica de colònia que feia olor de maduixa (Alba).

ESCOMBRA
-Quan la mama em llegia contes de bruixes (Pol)
-Quan vaig tenir un malson amb una bruixa (Anna)
-La primera vegada que vaig ajudar a la mama a escombrar amb una escombra de mentida (Alba)

AMPOLLETA AMB UN MISSATGE
-Penso en un llibre "L'enigma de les ones" (Roser)
-L'ampolla que va portar l'Ángel amb un vaixell a dins (Dudu)
-Penso en una ampolleta que tenia l'avi on hi havia el nom de la mama i els seus pares i germans (Jonathan).
-Quan en Jonathan va tirar el globus amb un missatge el dia de la pau (Pau)

.....

En la següent activitat, es tractava de buscar una relació entre dos objectes. Aparentment, semblava que no tinguéssin res a veure els uns amb altres, però llegiu, llegiu, veureu algunes de les relacions que ells hi van trobar!

TELEVISIÓ + SOLDAT: A vegades fan pel.lícules de guerra (Pau).
MIRALL + AMPOLLETA AMB MISSATGE: Jo penso que el mirall reflexa, i a vegades les ampolles també ho fan (Roser).
SOLDAT + SAC: A la guerra, els soldats posen una muntanya de sacs i es protegeixen (Yaiza).
PARTITURA + FOTOGRAFIES ANTIGUES: He vist fotos de compositors d'abans: Mozzart, Betthoven,...i aquestes eren en blanc i negre (Pol).
ESCOMBRA + CADIRA: A vegades veiem una senyora escombrant, i si veu un ratolí, la senyora es puja a dalt de la cadira i dóna cops al ratolí amb l'escombra (Pau)
CADIRA + ANIMALS SALVATGES: Els domadors, domen els lleons amb un fuet i una cadira.
FEIX DE BITLLETS + PARTITURA DE MÚSICA: A vegades trobem músics al carrer i els donem diners. Al meu país n'hi ha, i els donem diners o menjar (Mamadou).
COIXÍ + CADIRA: Quan era petita els pares em posaven un coixí a la cadira i podia arribar a la taula.

......

Les dues sessions van resultar molt interessants. Ens van servir per conèixer-nos una mica més. Ens van servir per fer funcionar el pensament. Establir relacions. Transmetre un missatge amb tan sols dos elements. Jo diria que ens hem assemblat una mica als artistes contemporànis (ja ho anirem veient).

Aprofitant l'avinentesa, pares i mares, que sapigueu que alguns dels vostres fills i filles, quan van parlar de l'objecte "TAULETA DE XOCOLATA" van confessar que quan esteu despistats, van d'amagat a la nevera i n'agafen i se la cruspeixen! Ai, ai, ai,...jo m'abstenc de dir noms!!


Fins a la propera.